Giraffes, bevallingen en steekwonden - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Elsbeth Boeschen Hospers - WaarBenJij.nu Giraffes, bevallingen en steekwonden - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Elsbeth Boeschen Hospers - WaarBenJij.nu

Giraffes, bevallingen en steekwonden

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

14 April 2015 | Namibië, Windhoek

Er zijn al weer heel wat weken voorbij, dus hoog tijd voor een nieuw bericht vanuit Namibië. De afgelopen weken heb ik met Joost en Jurriën eerst stage gelopen op de kraamafdeling, hier hebben we veel bevallingen en keizersnedes gezien. Dit vond ik wel bijzonder om mee te maken! Gelukkig waren er veel bevallingen die goed gingen, maar we hebben bijvoorbeeld ook een geboorte gezien van een kindje van 5 maanden die in de baarmoeder was overleden, dit was erg naar om te zien.
Ook bij de keizersneden ging het niet altijd vlekkeloos, soms was de opening van de baarmoeder eigenlijk net iets te klein waardoor het de chirurgen erg veel moeite en tijd kostte om de baby eruit te halen. Een baby werd daardoor helemaal blauw geboren, maar na de baby even goed aan de voetjes op de kop te hebben gehouden en op het ruggetje te slaan, begon de baby gelukkig toch goed te huilen..

In de ‘operation theatre’ waar de keizersnedes plaatsvinden, wordt helaas niet altijd steriel gewerkt. De deur van de operatiekamer naar de gang staat altijd netjes dicht, er is echter nog een zijdeur die altijd wagenwijd openstaan en waar mensen in en uit kunnen lopen, het idee van ‘steriel’ is er dan natuurlijk wel een beetje vanaf!
Verder was het ook apart om te zien dat de vrouwen vrijwel geen emotie laten zien wanneer ze bevallen zijn, na de geboorte ligt het kind even op de borst van de moeder, maar geen van de moeders lijkt blij te zijn met het kind. Ook is het apart dat de vrouwen altijd alleen zijn, er is geen familie bij. Ook de man is niet aanwezig, volgens de verpleegkundigen zou dit zijn omdat ze het niet durven!

Donderdag 19 maart zijn we uit eten geweest met studenten en docenten podotherapie van het Saxion. Zij zijn in Johannesburg en Windhoek geweest om te kijken hoe het er hier in de ziekenhuizen aan toe gaat. Erg leuk om eens informatie uit te wisselen met Nederlanders!

Zondag 22 maart zijn we wezen hiken in Daan Viljoen, een erg mooi natuurpark dichtbij Windhoek. Dit was heel erg mooi om te doen! Er zijn veel bergen en het uitzicht is ook geweldig! Tijdens de tocht hebben we giraffes gezien, waar we vrij dicht bij konden komen, erg bijzonder! Daarnaast hebben we ook apen, stokstaartjes, gekko’s, salamanders en spinnen gezien. Een erg mooie (en warme!) wandeling dus!
Dinsdags zijn we met Kenton mee geweest naar kickboksen, een totaal andere sport dan dat we gewend zijn, en wel erg leuk om eens te doen!

Zaterdag de 28e was het m’n 21e verjaardag! Eén ding is zeker; ik heb nog nooit zulk lekker weer gehad op m’n verjaardag!
Om het te vieren werd ik eerst verrast met een ontbijtje op bed :) daarna zijn Madelon, Babet en ik naar de Mall gegaan om nog wat boodschappen te doen en hebben we een lekker kopje koffie met een gebakje gehad. ’s Middags zijn we met de Nederlanders en de Finnen wezen lasergamen en karten! ’s Avonds hadden we een gezellig feest bij ons huis en zijn we vervolgens met z’n allen uitgegaan naar club Vibe!

De weken erna hebben we stage gelopen op de Acute Care, dit is vergelijkbaar met de Intensive Care. Hier hebben we veel bijzondere dingen gezien. Een patiënt met een saturatie (zuurstofgehalte) van maar 60% terwijl hij wel 15L zuurstof kreeg, een vrouw in een septische shock met een ontzettend lage bloeddruk, een zwangere vrouw met een overdosis etc.
Op de acute care heeft iedere verpleegkundige zijn eigen patiënt, hierdoor kan de patiënt de volle aandacht krijgen van de verpleegkundige. Helaas komt het ook wel regelmatig voor dat we niets te doen hebben, dat is dan wel jammer. Ondanks dat ze op deze afdeling de meeste zaken goed voor elkaar hebben, zijn er toch vrij veel dingen waar we commentaar op konden geven die ze volgens ons beter zouden kunnen regelen.

Op Goede vrijdag hebben we samen met de andere Nederlanders een nachtdienst gedraaid op de casualty, de spoedeisende hulp! We wisten dat het hectisch zou worden en dat we waarschijnlijk veel steekwonden zouden zien, en dat was ook zeker zo! Overal waar je keek zag je diepe steekwonden door bijvoorbeeld messen, kapotte flessen en stenen, vaak ontstaan door ruzies. Echt heel bizar!
Een van de patiënten met meerdere diepe steekwonden op zijn hoofd en een op zijn arm kon niet stil blijven liggen bij het hechten van de pijn, de dokter was hier zat van en zette de patiënt zo weer op de gang, hij moest maar wachten tot de volgende ochtend 8 uur!
Ook was er een man die door het lint ging nadat hij geslagen was door een dokter, hij werd vervolgens met een knuppel in elkaar geslagen door de bewakers en werd knock-out achter gelaten, toen hij weer een beetje bij kwam nam hij een grote slok zeep, waarschijnlijk met het idee dat het water was.
Na een tijdje was de man weer rustig en kon hij worden geholpen. Tot overmaat van ramp kwam toen de schoonmaakster nog even verhaal halen bij de man omdat hij water op de grond had gemorst; zelfs de schoonmaakster begon de man te slaan met haar bezem! Al met al dus een heftige nacht met veel bijzondere ervaringen!

Eerste paasdag hebben we met alle Nederlanders een luxe paaslunch gehad in het Hilton hotel! Dit smaakte erg goed! Tweede paasdag hebben we (thuis) geluncht met allerlei lekkere broodjes, dit was ook niet verkeerd!

De komende weken gaan we stage lopen op de eerste hulp en op de spoedeisende hulp, om hier hopelijk veel te kunnen zien en doen. Verder krijgen we vanaf volgende week maandag bezoek! M’n ouders komen dan namelijk naar Windhoek! Net als de ouders van Babet en Joost en de vader van Madelon. We gaan dan onder andere met z’n allen op trip naar Etosha, Swakopmund en de Sossuvlei.

In de tijd die we nu in Afrika zijn hebben we al veel armoede gezien onder de bevolking en we weten dat er veel kinderen op straat leven. Graag willen we met ons groepje van 5 iets voor hen betekenen.
We zijn in contact gekomen met de organisatie ‘Beautiful Kidz’ en willen graag geld voor hen inzamelen.
Deze organisatie biedt hulp aan kinderen in nood. Momenteel bieden ze plek aan 89 kinderen. We zijn bij de organisatie langs geweest en hebben overlegd waarbij wij wat voor hen kunnen betekenen.
Uiteindelijk zijn we op 2 doelen uitgekomen:
- De kleine kinderen vieren hun verjaardag bij de organisatie maar er is geen budget voor cadeaus. Van het ingezamelde geld willen wij graag kleine cadeautjes kopen die op verjaardagen gegeven kunnen worden.
- In de loop van het schooljaar neemt het aantal kinderen dat naar de lessen komt af, omdat ze niet gestimuleerd worden vanuit huis. Om ze te blijven motiveren willen we ze een beloning geven voor elke maand dat ze naar school komen. De beloning is iets wat ze op school kunnen gebruiken zoals schriften en pennen.

Om dit te kunnen realiseren kunnen we alle hulp gebruiken. Alle kleine beetjes helpen!!

Voor meer informatie kijk op: www.beautifulkidznamibia.nl
Een bijdrage kan overgemaakt worden op het volgende rekeningnummer:

NL68RABO0362820929
T.n.v.: J.Hekkert